angst en trauma

Iedereen ervaart wel eens angst. Veel angsten zijn denkangsten: je bent bang dat er iets gaat gebeuren waarvan je niet weet of het gaat gebeuren – waarschijnlijk zelfs niet. Maar angst kan ook ervaringsangst zijn: je hebt een akelige gebeurtenis meegemaakt in het verleden, waar je nu nog steeds last van hebt.

De meeste vervelende ervaringen in ons leven verwerken we vanzelf. Bijvoorbeeld door te dromen. Maar sommige gebeurtenissen hebben zo’n impact gehad, dat het brein niet in staat is om ze te verwerken. 

wat is emdr?

EMDR is de afkorting van Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Het is een relatief nieuwe, kortdurende therapie om nare gebeurtenissen te verwerken. Er is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en het wordt wereldwijd in de reguliere gezondheidszorg toegepast. Het wordt soms wel de 'wondertherapie' genoemd.

hoe werkt emdr?

Er zijn verschillende manieren om een EMDR-sessie uit te voeren. De meest gebruikte methode tegenwoordig is met gebruik van een koptelefoon, waardoor je klikjes hoort. Afwisselend links en rechts. Door die klikjes vindt er stimulatie van je brein plaats. Hierdoor kun je makkelijker bij je herinneringen komen. Daarnaast komt er als het ware meer brein beschikbaar om je nare ervaring te verwerken. Daardoor verandert het beladen beeld. Het wordt opnieuw in het brein opgeslagen, maar nu met minder emotionele lading.

voor wie?

EMDR kan worden toegepast bij iedereen die last heeft van angst. Soms is de oorzaak een duidelijk traumatische gebeurtenis, zoals een ongeluk of het verlies van een dierbare. Maar ook gebeurtenissen die je je nu niet meer herinnert of die je niet meteen als traumatisch herkent, kunnen je belemmeren om je leven voluit te leven.

Als je je afvraagt of deze therapie jou kan helpen, neem dan contact met me op.